Миколаївська міська територіальна громада

Краматорський район Донецька область

Питання вдосконалення правових механізмів реалізації гендерної рівності

Дата: 24.04.2025 11:56
Кількість переглядів: 75

Фото без описуУкраїна як держава-учасник низки міжнародних договорів щодо забезпечення рівності прав жінок і чоловіків робить вагомі кроки на шляху до формування ефективної гендерної політики. Однак актуальним залишається питання вдосконалення правових механізмів реалізації гендерної рівності.

 

 

Нормативно-правове регулювання

 

Регулювання гендерної політики в Україні базується на низці нормативно-правових актів, серед яких ключове місце посідає Конституція України, що гарантує рівність прав і свобод незалежно від статі (ст. 24). Також важливими є закони «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» (2005), «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» (2012) та інші.

 

Окрему роль відіграють підзаконні акти. Наприклад, Державна стратегія забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2030 року визначає напрями державної політики у цій сфері. Міністерство соціальної політики, яке курує питання сім’ї та дітей разом з Уповноваженим ВР з прав людини та Урядовою уповноваженою з питань гендерної політики імплементують у законотворчий процес норми міжнародних документів.

 

Так, Мінсоцполітики наказом від 07.02.2020 №86 затвердило Інструкцію щодо інтеграції гендерних підходів під час розроблення нормативно-правових актів. Вона встановлює загальні вимоги до застосування гендерних підходів під час розроблення нормативно-правових актів з метою виконання норм Закону «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків». Цікаво, що хоча цим актом передбачено, що терміни вживаються у значеннях, наведених у тому числі у Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами, Україна досі не ратифікувала цю Стамбульську конвенцію.

 

Інструкцією вперше надається визначення термінів:

 

гендер — соціально закріплені ролі, поведінка, діяльність і характерні ознаки, які певне суспільство вважає належними для жінок / чоловіків;

гендерний аналіз — вивчення відмінностей між жінками та чоловіками в умовах, потребах, рівнях участі, доступу до ресурсів та управління ними, повноваженнях у прийнятті рішень тощо, зумовлених усталеними в суспільстві гендерними ролями (нормами, очікуваними моделями поведінки, діяльністю, характерними рисами, що вважаються притаманними для чоловіків / жінок);

стать — сукупність ознак біологічних та фізіологічних особливостей особи.

Інструкція описує етапи підготовки проєктів законів або інших нормативних актів. До обговорення проєкту мають залучатися представники громадських об’єднань, іноземних неурядових організацій, які працюють у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та репрезентують різні групи жінок і чоловіків.

 

Висловлені ними під час обговорення пропозиції враховуються під час підготовки остаточного варіанта проєкту нормативно-правового акта.

 

Закладається норма про контроль за ефективністю реалізації гендерних ініціатив, який охоплює:

 

зміни у знаннях, уміннях, навичках, доступі до благ та послуг відбулися у визначених цільових групах дівчат / хлопців, жінок / чоловіків (1–2 роки від початку впровадження нормативно-правового акта);

зміни в поведінці, становищі, ставленні до проблеми відбулися у визначених цільових групах дівчат / хлопців, жінок / чоловіків (3–4 роки від початку впровадження нормативно-правового акта);

зміни у своєму житті або якості життя відчули дівчата / хлопці, жінки / чоловіки визначених цільових груп (5–7 років від початку впровадження акта).

Якщо отримана в результаті моніторингу та оцінювання інформація свідчить про те, що не вдалося забезпечити досягнення позитивних результатів для різних груп жінок / чоловіків, варто проаналізувати, як саме планувалося забезпечити досягнення потрібних результатів і чому не вдалося цього зробити, розглянути можливість внесення до нього відповідних змін.

 

Отже, Інструкція є ефективним інструментом реалізації збалансованої гендерної політики в Україні, адже встановлює загальні вимоги до застосування гендерних підходів під час розроблення нормативно-правових актів в Україні.

 

Міжнародні зобов’язання

 

Україна є учасницею багатьох міжнародних договорів і конвенцій, спрямованих на забезпечення гендерної рівності. Найважливішими з них є Конвенція ООН про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок (CEDAW) та Пекінська платформа дій. Вони встановлюють чіткі стандарти у сфері гендерної рівності.

 

Значну роль у формуванні національної гендерної політики також відіграє інтеграція європейських стандартів через імплементацію норм Європейського Союзу. Угода про асоціацію між Україною та ЄС передбачає поступове впровадження кращих практик гендерної рівності в національне законодавство.

 

Проблеми реалізації політики

 

Незважаючи на наявність розвиненої нормативної бази, в Україні залишаються численні проблеми у сфері реалізації гендерної політики. Серед основних перешкод можна виділити:

 

стереотипи та культурні бар’єри, що перешкоджають рівності можливостей;

слабка інституційна підтримка та низька ефективність механізмів моніторингу дотримання законодавства;

недостатня представленість жінок у політичній та економічній сферах;

недостатнє фінансування гендерних програм.

Ці фактори зумовлюють потребу в удосконаленні не лише законодавчої бази, а й практичних механізмів її реалізації.

 

Перспективи розвитку

 

Надалі розвиток правового регулювання гендерної політики в Україні має здійснюватися в кількох напрямах:

 

1) гармонізація національного законодавства з міжнародними стандартами. Важливо забезпечити повну імплементацію європейських норм та рекомендацій щодо гендерної рівності, що сприятиме підвищенню рівня правозастосування;

 

2) розширення можливостей для жінок у політичній, економічній та соціальній сферах через введення квот і спеціальних програм підтримки;

 

3) підвищення рівня правової обізнаності та гендерної культури в суспільстві, що передбачає активну інформаційну кампанію та освітні програми;

 

4) посилення інституційного забезпечення гендерної політики. Варто розвивати інститути, які відповідають за реалізацію гендерної політики, та забезпечити ефективний моніторинг і контроль за дотриманням законодавства.

 

Європейський досвід

 

Досвід європейських країн для України безумовно є важливим орієнтиром. Країни ЄС мають добре розвинені законодавчі та інституційні механізми забезпечення рівності прав жінок і чоловіків, а також боротьби з дискримінацією за ознакою статі.

 

Однією з основних засад гендерної політики ЄС є стаття 157 Договору про функціонування Європейського Союзу (TFEU), яка закріплює принцип рівної оплати праці за рівну працю для жінок і чоловіків. У межах цього документа розроблено низку директив, які регулюють гендерну рівність:

 

Директива 2006/54/ЄС щодо принципу рівного ставлення до чоловіків і жінок у питаннях працевлаштування, професійної діяльності та доступу до професійної підготовки;

Директива 2010/41/ЄС про рівне ставлення до чоловіків і жінок, які займаються самозайнятістю;

Директива 2019/1158/ЄС щодо балансу між роботою та особистим життям батьків і доглядальників, що регулює права на відпустку для догляду за дітьми та особами з особливими потребами.

Крім того, європейські інституції, такі як Європейський інститут гендерної рівності (EIGE), проводять постійний моніторинг стану гендерної рівності в країнах-членах ЄС і надають рекомендації щодо подальших кроків.

 

Одним із найбільш ефективних підходів до забезпечення гендерної рівності в Європі є квоти на участь жінок у політичному та економічному житті. Так, Норвегія, хоча не є членом ЄС, запровадила квоту на рівні 40% для жінок у радах директорів великих компаній. Цей приклад надихнув багато країн, включаючи Францію та Німеччину, які прийняли подібні закони. Франція у 2011 році ухвалила закон, що вимагає, аби не менш ніж 40% місць у радах директорів великих компаній займали жінки.

 

У політичній сфері багато європейських країн також застосовують квоти для забезпечення рівної представленості жінок і чоловіків на виборах. В Іспанії закон про гендерну рівність зобов’язує політичні партії включати до своїх виборчих списків не менше 40% кандидатів обох статей.

 

Одним із важливих аспектів гендерної політики в ЄС є забезпечення умов для гармонійного поєднання професійної діяльності та сімейних обов’язків. Це передбачає гнучкий графік роботи та можливість працювати віддалено для працівників із дітьми а також батьківські відпустки, що надаються не лише матерям, а й батькам, з метою рівномірного розподілу обов’язків з догляду за дитиною. Директива ЄС щодо балансу між роботою і особистим життям передбачає щонайменше 10 днів оплачуваної батьківської відпустки.

 

Важливу роль у реалізації гендерної політики в країнах ЄС відіграє система антидискримінаційного законодавства, що спрямоване на забезпечення рівних умов доступу до праці, освіти, охорони здоров’я тощо. Наприклад, у Швеції діє Закон про запобігання дискримінації, який передбачає суворі санкції для роботодавців, що порушують принцип рівної оплати праці або вчиняють інші форми дискримінації.

 

Боротьба із сексуальними домаганнями також є важливою в ЄС. Країни, як-от Велика Британія і Франція, мають суворі закони щодо запобігання домаганням на робочих місцях, що включають як кримінальні, так і адміністративні покарання.

 

У більшості країн ЄС існують спеціалізовані органи, які відповідають за моніторинг дотримання гендерної рівності. Наприклад, в Іспанії діє Інститут жінок і рівності можливостей, який контролює впровадження гендерних політик на державному та місцевому рівнях. Такі органи займаються як просвітницькою діяльністю, так і розробленням нових стратегій для розвитку гендерної рівності

 

Рекомендації для України

 

Досвід Європейського Союзу свідчить про необхідність комплексного підходу до регулювання гендерної політики, що включає як нормативну базу, так і практичні механізми реалізації. Для України важливо:

 

1) гармонізувати національне законодавство з європейськими директивами, особливо в частині рівної оплати праці та боротьби з дискримінацією;

 

2) забезпечити квоти на участь жінок у політичних і економічних процесах, використовуючи позитивні приклади Франції та Німеччини;

 

3) розвивати інституційну підтримку гендерної рівності, створюючи спеціалізовані органи та надаючи їм відповідні повноваження для моніторингу та імплементації політики.

 

Отже, хоча в Україні досягнуто значних успіхів у нормативно-правовому забезпеченні гендерної рівності, на практиці ще залишаються серйозні виклики. Удосконалення правових механізмів, підвищення інституційної спроможності та гармонізація з європейськими стандартами є ключовими напрямами розвитку гендерної політики, що сприятиме більш ефективній реалізації рівних прав і можливостей для жінок і чоловіків в Україні. Європейський досвід показує, що гендерна рівність є досяжною за умови активної участі держави, суспільства та бізнесу. Законодавчі механізми, доповнені інституційною підтримкою та конкретними заходами, такими як квоти чи батьківські відпустки, створюють умови для рівноправної участі жінок і чоловіків у всіх сферах життя. Для України важливо перейняти найкращі практики ЄС, адаптувати їх до національних умов і продовжувати роботу над формуванням справді ефективної гендерної політики.

 

Матеріал опубліковано у виданні

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь