Гра «Театр тіней», як метод роботи з дітьми, які постраждали від домашнього насильства
Гра «Театр тіней», як метод роботи з дітьми, які постраждали від домашнього насильства
І знову про дітей і для дітей. Продовжуємо поповнювати скарбничку методів роботи з дітьми. Сьогодні про гру яка має назву «Театр тіней». Перевага гри в тому що вона є ефективним методом роботи з дітьми, які постраждали від домашнього насильства. Гра дозволяє безпечно виражати емоції, працювати з травматичним досвідом і сприяє психологічному відновленню.
Чому гра працює? Тому що вона створює можливість для:
1. Безпечного вираження емоцій – діти можуть передавати свої переживання через тіні, не відчуваючи прямого тиску.
2. Створює анонімність образів – персонажі тіньового театру допомагають говорити про травму опосередковано.
3. Розвиває уяву та творчість – діти вчаться трансформувати негативний досвід у позитивний сценарій.
4. Змінює ролі – можливість відчути себе в ролі героя, який долає труднощі.
5. Створює умови для роботи з тілесними проявами стресу – рухи та жести сприяють зниженню напруги.
Як проводити гру?
Важливі умови, які має дотримуватись фахівець/психолог:
- Не тиснути на дитину, якщо вона не хоче говорити про свої почуття.
- Використовувати метафори замість прямих розмов про травму.
- Підтримувати позитивне завершення історій, щоб дати дитині відчуття контролю над ситуацією.
- Повторювати гру регулярно, щоб поступово розвивати навички самовираження.
Тривалість гри має бути не більше 40–60 хвилин
Увага - вік дітей 6+
Приготуйте для гри:
· Ліхтарик або настільна лампа.
· Екран (простирадло, білий папір або спеціальний тіньовий екран).
· Фігурки (виготовлені з картону, тканини або ляльки).
· Можливість використання рук для створення тіней.
Хід гри:
🔹 1. Вступ (5–10 хвилин) – створення безпечної атмосфери
· Фахівець вітається з дитиною, пропонує сісти зручно.
· Пояснює, що це особливе місце, де можна розповідати історії за допомогою світла і тіней.
· Дитина знайомиться з матеріалами – пробує створювати тіні руками або за допомогою фігурок.
· Гра «Знайди свою тінь» – дитина рухається перед джерелом світла, розглядає, як змінюється її тінь.
🔹2. Основна частина (20–30 хвилин) – розігрування історій
⏺️ Варіант 1. Готовий сценарій (якщо дитині важко придумати свою історію)
Фахівець пропонує сюжет: «Жив собі маленький герой (звірятко, чарівна істота, дитина). Йому було страшно в темряві, але одного дня він зустрів друга. Разом вони знайшли світло, яке зробило їх сильнішими.»
· Дитина розігрує сцену, використовуючи фігурки або власні руки.
· Важливо дати їй свободу змінювати сюжет.
⏺️ Варіант 2. Власна історія дитини
Фахівець запитує: «Яку історію хочеш розповісти? Це може бути казка, пригоди, щось про тебе чи вигаданого героя.»
· Якщо дитина не може придумати, можна запропонувати витягнути картки з персонажами (тварини, чарівні істоти) та місцями (ліс, будинок, море) і скласти історію разом.
· Важливо уникати прямого обговорення травматичних подій – історія має метафорично передавати почуття дитини.
Творчий процес
· Дитина оживляє героїв, ведучий допомагає (можна додавати музику або звуковий супровід).
Ставляться запитання:
- Як почувався герой на початку?
- Що йому допомогло змінитися?
- Як завершилась історія?
🔹3. Завершення (5–10 хвилин) – рефлексія та закріплення позитивних емоцій
· Ведучий запитує: "Як ти почувався під час гри?"
· Дитина може намалювати свого героя або написати кілька слів про нього.
· Гра «Світло всередині» – дитина уявляє, що в її серці горить світло, яке робить її сильною.
Гра дуже схожа на створення психотерапевтичної казки для дитини. Памʼятаєте – ми родом з дитинства. Може варто спробувати гру і в роботі з дорослими постраждалими?