На вересневому засіданні координаційної ради були розглянуті важливі питання
На вересневому засіданні координаційної ради були розглянуті важливі питання, що стосуються забезпечення рівних можливостей, підтримки молоді та протидії проявам насильства.
Зокрема, обговорено:
1. Громада на шляху до гендерної рівності – питання гендерної рівності, подолання стереотипів та впровадження гендерно-чутливого підходу до відновлення і розвитку громади. ( доповідачка — Лілія Куліш)
Одна із 17 глобальних цілей сталого розвитку, ухвалених Організацією Об’єднаних Націй у 2015 році, — гендерна рівність.
Це про розширення прав і можливостей жінок і дівчат. Це про рівні права, обов’язки та повагу для всіх людей.
Усі люди народжуються рівними — це гарантує їм Конституція.
А ще люди народжуються — хлопчиками і дівчатками. І саме це традиційні уявлення про гендер — чоловіки і жінки. Проте соціальні дослідження визнають, що гендер — це спектр. Тому немає чіткої відповіді на запитання, скільки є видів гендеру. Існують десятки термінів, що описують різні гендерні ідентичності. Серед них:
-небінарні особи,
-гендервір,
-агендер тощо.
І от саме утвердження партнерства статей (гендерів) у визначенні і реалізації політичних цілей, завдань і методів їх досягнення в діяльності політичних структур — держави, політичних партій, суспільно-політичних об’єднань і є гендерною політики.
Інструментами гендерної політики є:
-інстументи гендерної оцінки;
-інструменти гендерної рівності;
-гендерний аудит.
Питання гендерної рівності та інклюзивності в нашій громаді є системною політикою.
Якщо ми візьмемо результати політичних перегонів 2020 року, то
мером було обрано — чоловіка,
секретаркою — жінку.
Склад депутатського корпусу. Із 26 депутатів : 14 — жінок і 12 — чоловіків.
На сьогодні відділи Миколаївської міської ради очолюють 2 чоловіків, 11 жінок.
Старостати очолюють 2 чоловіки, 1жінка.
Комунальні підприємства — 2 чоловіки.
Отже, гендерна рівність — ключовий аспект сталого розвитку громади. Забезпечує рівні права та можливості для чоловіків і жінок, що сприяє економічному зростанню, підвищенню безпеки та загальному добробуту.
На шляху до гендерно рівної громади не можна оминути і Гендерну культуру. Культура між чоловіком і жінкою є важливим аспектом.
Боротьба між правами велася давно. І почалася від емансипації. З давніх-давен жінка не мала прав, а мала лише обов’язки.
Можна назвати багато жінок, які зробили вагомий внесок у становлення рівноправ’я: Маргарет Тетчер, Хіларі Клінтон, Жанна Д’Арк, Леся Українка.
Письменниця не боялася порушувати гострі теми — свободи, гідности, емансипації, показуючи боротьбу жінок за свої права та місце в суспільстві. З Лесі Українки: ”Наші критики ставлять в одну лінію і поетів і поетес, і літераторів і літераторок. Не знаю як хто, а я не раз сказала їм за це спасибі.”
Напрями гендерного підходу в громаді:
1) гендерний профіль;
2) гендерна радниця;
3) комунікація ( гендерна чутливість, гендерно чутливі практики, гендерно чутлива лексика, уникнення гендерних стереотипів) ;
4) реагування на надзвичайні ситуації техногенного або природного характеру( проведення аудиту безпеки території);
5) Європейська хартія жінок і чоловіків.
Детально зупинюся на використанні гендерно-чутливої лексики.
Чи задумувалися Ви чому у нас Тетяна Іванівна — начальник відділу, а не начальниця? Лілія Володимирівна — директор, а не директорка? Я звернула увагу, що в порядку денному Координаційної ради зазначено: “доповідачка — директорка”, “ доповідачка -лікарка” ( СУПЕР!!!).
Так, у класифікаторі професій, на жаль, назви посад ПОКИ лише чоловічого роду, АЛЕ...
22 травня 2024 року закінчився перехідний період впровадження нової редакції «Українського правопису», і з цього моменту норми нової редакції є обов'язковими для застосування в усіх сферах.
Мова має забезпечувати називання понять. Їх правильне розуміння усіма носіями в різних ситуаціях і обставинах. І фемінітиви як раз виконують ці функції. Це одна з функцій фемінітивів чітко і недвозначно вирізняти жінку у мовленні, зробити її видимою, та чітко окреслити у професіі.
На Донеччині Коаліція 1325 активно працювала з місцевою владою. І в рамках цієї співпраці з метою пом’якшення/зменшення негативного впливу викликів на вразливі групи чоловіків і жінок у жовтні 2023 року був проведений аудит безпеки території, який дозволив ідентифікувати вразливі місця, загрози та ризики, а також визначити заходи для їх усунення. За результатами аудиту робочою групою було підготовлено звіт і напрацьовано Протокол доручень із 12 пунктів. Сім із них були виконані протягом місяця, виконання п’яти ( а це і освітлення вулиць, і включення до плану реконструкції об’єктів, розташованих на території, де проводився аудит, і розгляд можливості створення притулку для бездомних тварин тощо) можливе лише після припинення дії воєнного стану.
Аудит був проведений лише у двох кварталах міста. Після війни аудит безпеки необхідно провести по всьому місту.
Це показує: без активності громадянського суспільства реалізація Національного та обласних планів дій 1325 просто неможлива. Гендерна рівність — це не примха, а реальна умова для ефективних рішень.
У жовтні 2024 року Миколаївська громада представила досвід проведення аудиту на ІІ Конгресі жінок Донеччини у місті Києві, як перша громада яка з 10 пілотних громад Донецької області його провела.
Гендерна рівність і гендерні стереотипи
Знову ж таки на прикладі 2-ого закладу хочу показати руйнування стереотипів, що готують, шиють лише дівчатка на уроках трудового навчання. Багато років поспіль 10 клас обирав технологічний профіль. Залюбки працювали хлопчики за новенькими швейними машинками в швейній майстерні “ Шиття як життя”, а дівчатка просилися на уроки технологій до майстерень з деревообробки і металообробки до гімназії.
Саме жінка - вчителька нашого закладу вступила до лав ЗСУ і сьогодні боронить наші кордони.
Гендерно -чутливе відновлення в громаді:
-урядування;
-бюджетування;
-безпека;
-соціальний захист;
-мобільність;
-дозвілля;
-активна участь жінок у прийнятті рішень.
Конституція та Закони України гарантують рівність чоловіків і жінок у всіх сферах життя, країна ратифікувала всі основні міжнародні договори з питань гендерної рівності та прав жінок, проте відсутні ефективні механізми дотримання цих зобов’язань. Тому для фактичної реалізації цих прав та можливостей жінок і чоловіків необхідно спрямувати зусилля на зміцнення інституційного механізму щодо забезпечення гендерної рівності.
(презентація додається)
https://rada.info/upload/users_files/04341413/eb305e9b3fe9d1ea3c09d3202b210689.pptx
2. Надання інформаційно-консультативних послуг учнівській та студентській молоді щодо планування сім’ї, збереження репродуктивного здоров’я та попередження насильства в сім’ї .
Інформація
про надання учнівській та студентський молоді інформаційно-консультативних послуг з питань планування сім’ї, збереження репродуктивного здоров’я, попередження насильства сім’ї.
Створення Україною належних, передбачених міжнародними документами, правових умов для реалізації населенням репродуктивної функції та планування сім’ї є запорукою збереження та оптимального розвитку продуктивних сил, без чого неможливе збереження і відтворення народу, нації, держави. Тому національне законодавство України, що регулює реалізацію цього права, базується в першу чергу на міжнародних правових документах. Основним з них є Конституція України, яка містить цілу низку положень, що безпосередньо стосуються забезпечення охорони репродуктивного здоров’я та планування сім’ї. Перш за все, це положення Конституції, що проголошують рівність прав чоловіків і жінок, гарантують створення умов для поєднання праці з материнством, надання матеріальної та моральної підтримки сім’ї, материнства і дитинства. Можливість реалізації права на охорону репродуктивного здоров’я гарантується також конституційними положеннями щодо вільного формування сім’ї, свободи репродуктивної поведінки і репродуктивного вибору жінки та чоловіка. Водночас можливості ефективної реалізації права на охорону репродуктивного здоров’я підтверджуються конституційною забороною використання праці жінок на небезпечних для їх здоров’я роботах. Крім того, важливе значення для забезпечення охорони репродуктивного здоров’я має ціла низка інших законодавчих актів України, основними з яких є: Закон України від 19.11.1992 р. № 2801-XII «Основи законодавства України про охорону здоров’я» (із змінами), Кодекс законів про працю України, Закон України від 14.10.1992 р. № 2694-XII «Про охорону праці», Закон від 10.01.2002 р. № 2947-III «Сімейний кодекс України», Закон від 05.04.2001 р. № 2341-III «Кримінальний Кодекс України», Закон від від 16.01.2003 р. № 435-IV «Цивільний Кодекс України», Закон України від 25.06.1991 р. № 1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища», Закон України «Про запобігання захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення», Закон України від 06.04.2000 р. № 1645-III «Про захист населення від інфекційних хвороб», Закон України від 15.11.2001 р. № 2789-III «Про попередження насильства в сім’ї», Закон України від 19.02.2009 р. № 1026-VI «Про затвердження Загальнодержавної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції, лікування, догляду та підтримки ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД»; Закон України від 05.03.2009 р. № 1065-VI «Про загальнодержавну програму «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини».
Основним чинним на сьогодні в Україні документом щодо планування сім’ї є Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 29.11.2013 р. № 1030/102 «Про удосконалення системи планування сім'ї та охорони репродуктивного здоров'я в Україні». Цим наказом затверджено: методика організації діяльності системи планування сім'ї та охорони репродуктивного здоров'я в Україні, рівні надання медичної допомоги з планування сім’ї, класифікація категорій медичних критеріїв прийнятності використання методів контрацепції, порядок проведення консультування з питань планування сім'ї і репродуктивного здоров'я, обстеження, яке проводиться у плановому порядку перед прийняттям рішення на користь того чи іншого методу контрацепції, перелік хвороб, при яких вагітність та пологи загрожують життю матері та майбутній дитині та які обумовлюють необхідність забезпечення безоплатними контрацептивами, взаємодія системи планування сім'ї та охорони репродуктивного здоров'я з іншими системами
На первинному рівні надання медичної допомоги з планування сім'ї проводиться лікарями загальної практики - сімейними лікарями, акушерками і фельдшерами, які пройшли підготовку з питань планування сім'ї та працюють на фельдшерсько-акушерських та фельдшерських пунктах, в амбулаторіях загальної практики - сімейної медицини.
Обсяг медичної допомоги з планування сім'ї на первинному рівні включає:
1) проведення консультування з питань здорового способу життя, статевого виховання, збереження репродуктивного здоров'я, безпечної статевої поведінки, профілактики захворювань, що передаються статевим шляхом, та онкологічних захворювань молочної залози і шийки матки;
2) консультативна допомога з вибору методу запобігання непланованій вагітності та його подальшого використання відповідно до медичних критеріїв прийнятності ВООЗ та клінічного протоколу з питань планування сім'ї;
3) забезпечення доступності населення до послуг із застосування методу контрацепції, який може надати лікар загальної практики - сімейний лікар та підготовлений середній медичний персонал;
4) скеровування населення до лікаря-акушера-гінеколога для вибору і застосування методу контрацепції, який може надати лише лікар-акушер-гінеколог;
5) своєчасне консультування вагітних жінок та жінок після пологів, їх партнерів щодо післяпологової контрацепції;
6) консультування жінок після абортів щодо вибору прийнятного методу контрацепції;
7) своєчасне виявлення жінок із захворюваннями, за якими вагітність та пологи загрожують життю, з метою скерування їх на вищий рівень для індивідуального підбору високоефективного методу для тривалого використання;
8) проведення у навчальних закладах роботи з питань статевого виховання, здорового способу життя, формування та збереження репродуктивного здоров'я;
9) визначення кількості жінок, які потребують безоплатного забезпечення контрацептивами;
10) виявлення соціально неадаптованих та малозабезпечених сімей з метою забезпечення їх необхідним методом контрацепції;
11) видачу контрацептивів (за наявності).
На сьогодні сімейними лікарям проводиться консультативна робота серед населення, а саме: гігієнічне навчання вагітних та матерів, які мають дітей першого року життя. Кількість вагітних які пройшли навчання на сьогодні становить 13. Матерів першого року життя 18. Медичними працівниками підприємства проводиться профілактичні заходи серед населення з планування сім’ї.
Особливу увагу лікарі загальної практики сімейні лікарі під час особистого прийму приділяють увагу до дитячого населення, з метою попередження насильства в сім’ї. На первинному рівні медичної допомоги, попередження домашнього насильства передбачає систематичне виявлення та документування випадків насильства, а також надання інформації, консультацій та скерування постраждалих до спеціалістів та кризових служб. Лікарі первинної ланки проводять профілактичні бесіди, підвищують обізнаність пацієнтів про проблему насильства, а також доводять до відома пацієнтів куди можна звернутися за допомогою. З метою координації роботи щодо попередження домашнього насильства у комунальному некомерційному підприємстві «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області видано наказ головного лікаря від 01.04.2024 року № 27 «Про організацію проведення та документування результатів медичного обстеження постраждалих осіб від домашнього насильства, та наданням їм медичної допомоги працівниками КНП «ЦПМСД» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області » зі змінами. Відповідно до наказу призначено відповідальною особою за організацію професійної тематичної підготовки медичних працівників з питань проведення та документування результатів медичного обстеження постраждалих осіб або осіб, які ймовірно постраждали від домашнього насильства та надання їм медичної допомоги. Відповідальну особу зобов’язано здійснювати затверджені заходи, у разі надходження інформації від лікарів ЗПСЛ лікарських амбулаторій КНП «ЦПМСД» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області стосовно надання медичної допомоги постраждалим особам, або особам, які ймовірно постраждали від домашнього насильства. На сьогодні, жодних випадків надання медичної допомоги, документування результатів медичного обстеження постраждалих осіб від домашнього насильства працівниками КНП «ЦПМСД» Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області не було зафіксовано. Наразі робота щодо цього напрямку постійно триває.
Враховуючи запровадження у Миколаївській територіальній громаді Краматорського району Донецької області особливості організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану, з метою консультування учнівської та студентської молоді з питань щодо планування сім’ї, збереження репродуктивного здоров’я, попередження насильства в сім’ї, адміністрація підприємства розробила та створила власні відеоролики з вищезазначених питань, які за клопотанням адміністрації підприємства, були направлені до відділу освіти, культури, сім’ї, молоді та спорту Миколаївської міської ради для подальшого розповсюдження під час освітнього процесу.
Таким чином, робота щодо надання учнівській та студентський молоді інформаційно-консультативних послуг з питань планування сім’ї, збереження репродуктивного здоров’я, попередження насильства в сім’ї постійно ведення сімейними лікарями, як на особистих прийомах, так і через онлайн платформи.